niedziela, 3 kwietnia 2022

Conceptual in Painting, czyli pozw贸lcie im zosta膰 dzikimi zwierz臋tami

Witam wszystkich entuzjast贸w zwierz膮t futrzastych i tych mniej futrzastych! W dzisiejszym po艣cie poka偶臋 wam moje pierwsze prawilne obrazy oraz opowiem jak wygl膮da艂y zaj臋cia z malarstwa w Finlandii.

Od razu m贸wi臋, 偶e zaj臋cia z malarstwa tutaj wygl膮daj膮 ca艂kowicie inaczej, ni偶 te na mojej polskiej polibudzie. Po pierwsze: to my, studenci, decydowali艣my o temacie naszych prac. Jedyne czego wymaga艂 od nas profesor, to 偶eby za naszymi pracami kry艂a si臋 jaka艣 idea. Kt贸ra, swoj膮 drog膮, nie musia艂a by膰 nawet jaka艣 szczeg贸lnie g艂臋boka. Ale mimo wszystko, kurs nazywa艂 si臋 Conceptual in Painting i liczy艂 si臋 najbardziej koncept. No i jego wykonanie, czyli to czy uda艂o si臋 nam osi膮gn膮膰 okre艣lony przez nas cel.

gif ze stoj膮cym wilkiem

W Polsce wyk艂adowcy i wyk艂adowczynie z g贸ry narzucaj膮 nam konkretne tematy, rzadko kiedy sami mo偶emy zadecydowa膰 o tym, co chcemy robi膰. Tak jak ostatnimi tematami do prac malarskich by艂a flaga, g艂臋bia i intruz. Dodatkowo ka偶膮 nam wiecznie robi膰 abstrakcj臋. Serio, na mojej uczelni wszyscy wyk艂adowcy maj膮 jaki艣 mocny fetysz na abstrakcj臋. Tak samo by艂o na rze藕bie, zaj臋ciach z projektowania plakat贸w... Nawet na ubiorze. Chyba profesorowie na mojej uczelni maj膮 tak mocno wyprane m贸zgi, 偶e ci臋偶ko im doceni膰 co艣, co nie jest abstrakcj膮. Zreszt膮, ci臋偶ko jest im w og贸le cokolwiek doceni膰 je艣li odbiega to od ich w艂asnych wyobra偶e艅 na temat "prawdziwej" sztuki.

Tak wi臋c czuj膮c nareszcie wolno艣膰 zadecydowa艂em, 偶e moja praca musi zawiera膰 moje dwie ulubione nurty w sztuce: futrzaki i kicz. Na szcz臋艣cie szybko znalaz艂am temat, kt贸ry m贸g艂by spe艂ni膰 m贸j skromny warunek. Akurat w tamtym czasie by艂o sporo dyskusji na Tumblerze odno艣nie udomawiania dzikich zwierz膮t, co da艂o mi inspiracj臋 do zrobienia serii trzech obraz贸w na ten temat. Temat oczywi艣cie zosta艂 zaakceptowany przez profesora, wi臋c zabra艂am si臋 do kolejnego etapu po szkicowaniu, jakim by艂o r臋czne zrobienie podobrazia.

gif z pand膮 jedz膮c膮 bambusa

Tak, tutaj sami sobie (za darmo) sk艂adamy p艂贸tna! I jest to ca艂kiem relaksuj膮ce zaj臋cie. Obecnie jestem mocno zaprzyja藕niony z maszyn膮 do przycinania drewna (z kt贸rej cz臋sto te偶 korzystam przy pracy nad moj膮 gigantyczn膮 rze藕b膮). Naci膮ganie bawe艂nianego p艂贸tna na ram臋 te偶 by艂o ca艂kiem przyjemne. Potem tylko to zagruntowa膰 i gotowe! Troch臋 przykre jest to, 偶e w Polsce nie mamy mo偶liwo艣ci samodzielnego robienia podobrazi. Tak jak to, 偶e w艂a艣ciwie wszystko malujemy na papierze. Jasne, jak kto艣 sobie kupi gotowe p艂贸tno, to mo偶e na nim malowa膰. Ale to nie to samo, co zrobienie go samodzielnie!

W sumie tych p艂贸cien zrobi艂em trzy, ka偶dy wielko艣ci kwadratu 40 x 40 cm. Na ka偶dym z nich by艂 portret innego zwierz臋cia. W kolejno艣ci chronologicznej: szop, lis, opos. Malowanie ich sprawi艂o mi troch臋 trudno艣ci. Po pierwsze: nie pami臋tam, kiedy ostatni raz mia艂am styczno艣膰 z malowaniem na p艂贸tnie, kt贸rego tekstura znacznie r贸偶ni si臋 od tej papierowej, znacznie g艂adszej. Kolejnym problemem by艂 realizm, kt贸rym raczej si臋 nie zajmuj臋. Jestem futrzakiem, ja rysuj臋 kresk贸wkowe zwierz臋ta! A tym razem wa偶nym by艂o dla mnie, 偶eby te zwierz臋ta wygl膮da艂y realistycznie, na jak najbardziej 偶ywe. Kolejnym utrudnieniem by艂 format, kt贸ry o ile nie by艂 jaki艣 wielki, to i tak by艂 znacznie wi臋kszy od typowych rysunk贸w, jakie tworz臋. Do tego by艂o ich a偶 trzy! I mimo, 偶e mia艂am w艂a艣ciwie miesi膮c na namalowanie ich, to sz艂o mi to dosy膰 mozolnie. Bo ba艂am si臋, 偶e po drodze co艣 spierdol臋. Szczeg贸lnie przy oposie. Taka rada dla wszystkich, nie malujcie bia艂ego futra. Bo jest wkurwiaj膮ce.

Na szcz臋艣cie uda艂o mi si臋 nie tylko wyrobi膰 na czas, ale i uzyska膰 ca艂kiem zadowalaj膮ce efekty! Poni偶ej macie zdj臋cia obraz贸w, a nast臋pnie szybkie t艂umaczenie mojego eseju opisuj膮cego ca艂y proces.

zdj臋cie przedstawiaj膮ce trzy obrazy postawione obok siebie na stole. od lewej do prawej jest lis, opos i szop

"Keep them wild" jest seri膮 sk艂adaj膮c膮 si臋 z trzech obraz贸w, przedstawiaj膮cych trzy r贸偶ne dzikie zwierz臋ta oraz to, jak mog膮 si臋 czu膰 kiedy ludzie pr贸buj膮 na si艂臋 je udomowi膰.

T膮 seri膮 chcia艂am zmusi膰 ludzi do zadania sobie pytania, "Czy to na pewno jest dobry pomys艂? Czy w porz膮dku jest zabranie zwierz臋cia z jego naturalnego 艣rodowiska i zmusi膰 do 偶ycia wbrew w艂asnym instynktom?" Zale偶a艂o mi r贸wnie偶 na zwr贸ceniu uwagi na to, 偶e nie wszystko musi by膰 u偶yteczne dla cz艂owieka, 偶eby mia艂o jak膮kolwiek warto艣膰. Pragn臋, 偶eby ludzie kochali zwierz臋ta za to, jakie s膮, nawet je艣li oznacza to 偶ycie z daleka od ludzi.

obraz z portretem szopa z agresywnym wyrazem pyska. ma on na lewym uchu r贸偶ow膮 kokardk臋, na prawym uchu u艂o偶ony z koralik贸w napis PET ME oraz na szyi obro偶臋 w czerwon膮 kratk臋. t艂o jest r贸偶owe.

Silny kontrast pomi臋dzy realistycznymi portretami a dziecinnymi ozdobami symbolizuje starcie si臋 dw贸ch 艣wiat贸w, kt贸re nigdy nie mia艂y si臋 ze sob膮 po艂膮czy膰. Ka偶dy obraz przedstawia inn膮 mo偶liw膮 reakcj臋 dzikiego zwierz臋cia na zmian臋 swojego otoczenia: strach, depresj臋 i agresj臋. Zamkni臋te w niewielkich pomieszczeniach ludzkich dom贸w, nie mog膮 odnale藕膰 si臋 w nowej, wrogiej rzeczywisto艣ci przepe艂nionej obcymi obiektami, d藕wi臋kami oraz zapachami.

Obro偶e s膮 oczywistym symbolem bycia domowym pupilem. Przyszyte do p艂贸tna reprezentuj膮 wymuszone udomowienie. Kola偶 jest bardzo wa偶n膮, integraln膮 cz臋艣ci膮 ca艂ego dzie艂a, gdy偶 jeszcze mocniej uwydatnia rozbie偶no艣膰 pomi臋dzy dwoma r贸偶nymi 艣wiatami.

portret z profilu przedstawiaj膮cy wyra藕nie przestraszonego lisa. ma on na szyi niebiesk膮 obro偶臋 a na nad prawym uchem r贸偶ow膮 kokardk臋. pod nim namalowane jest pastolowo niebieskie serduszko z koralikami u艂o偶onymi w napis I LOVE YOU. t艂o jest r贸偶owe

Dodane r贸偶owe kokardki, holograficzne ta艣my, brokat oraz kolczyki pokazuj膮, w co te zwierz臋ta zosta艂y zamienione: 偶ywe lalki. Te wszystkie infantylne dekoracje nawi膮zuj膮 do dziecinnego przekonania, 偶e wszystkie zwierz臋ta istniej膮 na tym 艣wiecie po to, 偶eby si臋 z nami zaprzyja藕ni膰. Ale nikt z nas nie jest ksi臋偶niczk膮 Disney'a, nikt z nas nie 偶yje w 艣wiecie Pokemon贸w. Musimy uszanowa膰 dzikie zwierz臋ta i pozwoli膰 im 偶y膰 tak, jak im natura przykaza艂a.

Moim celem by艂o zwr贸cenie uwagi na to, 偶e nawet je艣li na pierwszy rzut oka te zwierz臋ta wygl膮daj膮 uroczo, to mimo wszystko nie s膮 one zwierz臋tami domowymi. Tysi膮ce lat zaj臋艂o udomowienie ps贸w i kot贸w. Kilka smako艂yk贸w nie wystarczy, 偶eby udomowi膰 lisa, oposa czy szopa. Wierz臋, 偶e uda艂o mi si臋 osi膮gn膮膰 m贸j cel. Mam r贸wnie偶 nadziej臋, 偶e te obrazy pozostawi膮 po sobie odcisk w ludzkiej pami臋ci na tyle du偶y, 偶e przypomn膮 sobie o nich nast臋pnym razem, gdy zobacz膮 jaki艣 zabawny filmik z dzikim "pupilkiem".

portret wygl膮daj膮cego smutno oposa. ma on na szyi 艂a艅cuch z r贸偶ow膮 kokardk膮. na prawym uchu ma r贸偶nego rodzaju kolczyki. obok niego znajduje si臋 r贸偶owe serduszko z u艂o偶onym z koralik贸w napisem HUG ME. t艂o jest pastelowo niebieskie

Co ciekawe, w trakcie pracy us艂ysza艂em wiele razy jakie to urocze s膮 te zwierz膮tka, kt贸re malowa艂em. Nie potrzebowa艂em potwierdzenia, 偶e ludzie cz臋sto nie zauwa偶aj膮, kiedy zwierz臋ta za pomoc膮 mowy cia艂a komunikuj膮, 偶e nie s膮 szcz臋艣liwe czy nawet odczuwaj膮 b贸l. Przyk艂ady same rzuca艂y mi si臋 w trakcie pracy, lol.

Po zako艅czeniu procesu malowania i ozdabiania, oraz napisaniu na szybko eseju i artist statement, jedyne co mi pozosta艂o to przedstawi膰 swoj膮 prac臋 przed profesorem i reszt膮 student贸w na krytyce. I o ile sama krytyka nie by艂a ostra, wr臋cz przeciwnie, ludzie g艂贸wnie chwalili sobie nawzajem prace, to by艂a ona w chuj m臋cz膮ca. Ca艂o艣膰 trwa艂a dwie i p贸艂 godziny z niewielkimi przerwami. Wszyscy na sam koniec byli艣my w wyko艅czeni. Ja to ju偶 w og贸le przedstawi艂em moje obrazy jako przed ostatnia osoba. Jak ja si臋 ciesz臋, 偶e mnie wyst臋py publiczne stresuj膮, bo mia艂am taki zastrzyk adrenaliny, 偶e nie zasn臋艂am przy prezentowaniu mojej pracy. Oczywi艣cie chwil臋 zaj臋艂o mi wystartowanie, bo nie mog艂em sobie jako艣 w g艂owie pouk艂ada膰 od czego zacz膮膰. Ale potem posz艂o ju偶 z g贸rki, z dwiema mniejszymi postojami, kt贸re podobno nie by艂y zbyt zauwa偶alne. Yay, uda艂o si臋 Timo la膰 wod臋. Po krytyce poszli艣my na lunch a potem z kole偶ank膮 le偶eli艣my z kilka godzin na kanapach na uczelni.

gif z szopem kradn膮cym jajko

Tym oto sposobem zaliczy艂am pierwszy kurs w Finlandii! Zaj臋cia z malarstwa podoba艂y mi si臋 tutaj bardziej ni偶 te na mojej polskiej uczelni i prawd臋 m贸wi膮c nie bardzo mam ochot臋 wraca膰 na t膮 moj膮 polibud臋... A przenie艣膰 si臋 do Finlandii te偶 my艣l臋, 偶e ju偶 za p贸藕no. B艂agam, niech jakim艣 cudem pozwol膮 mi przed艂u偶y膰 umow臋 Erasmusow膮.

Pozdrawiam wszystkich cieplutko i pami臋tajcie, dzikie zwierz膮tka podziwiajcie ale z oddali i nie wtr膮cajcie si臋 w ich 偶ycie. Poza tym na 艣wiecie jest wielu ludzi, kt贸rzy s膮 jak dzikie zwierz臋ta i nie ufaj膮 innym ludziom. Mo偶e ich by艂oby lepiej udomowi膰. Tak jak mnie kiedy艣 trzeba by艂o. Teraz ju偶 si臋 a偶 tak ludzi nie boj臋 i uwa偶am, 偶e te偶 s膮 bardzo ciekawymi zwierz臋tami i s膮 na sw贸j spos贸b uroczy.

b艂yszcz膮cy gif z kotkiem i wiewi贸rk膮, ich pyszczki s膮 bardzo blisko siebie jakby mia艂y si臋poca艂owa膰. w tle znajduj膮 si臋 kwiatki.
Ten uroczy gif wstawiam z nadziej膮, 偶e wszyscy jeste艣my 艣wiadomi, 偶e bli偶sze kontakty mi臋dzy gryzoniami a kotami to jest beznadziejny pomys艂...

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz