pi膮tek, 4 marca 2022

Minulla on s枚p枚 pupu czyli o tym, jak w przysz艂o艣ci b臋d臋 po fi艅sku wszystkim opowiada膰 o Pusi

     Witam wszystkie moje futrzaki z ca艂ego 艣wiata! Mo偶liwe, 偶e wiecie ju偶 o tym, 偶e jestem przysz艂ym poliglot膮 i 偶e kiedy艣 b臋d臋 umia艂 nakurwia膰 w sze艣ciu j臋zykach. Osobi艣cie uwa偶am, 偶e umiej臋tno艣膰 robienia z siebie pajaca w r贸偶nych j臋zykach jest jak najbardziej po偶yteczn膮 cech膮. Nawet je艣li nie musisz zna膰 j臋zyk贸w, 偶eby poznawa膰 j臋zyki.

animacja z podlatuj膮cym pegazem, kt贸ry na chwil臋 si臋 zatrzymuje a nast臋pnie odlatuje

    Jako, 偶e obecnie jestem w Finlandii, to obecnie skupiam si臋 na nauce fi艅skiego. Zaliczy艂em ju偶 pierwsz膮 cz臋艣膰 kursu oferowanego przez uczelni臋 i to na najwy偶sz膮 mo偶liw膮 ocen臋! Mam te偶 za sob膮 ju偶 od dawna ca艂y kurs fi艅skiego na Duolingo, ale to g艂贸wnie dlatego, 偶e on wci膮偶 jest w wersji beta. Prawd臋 m贸wi膮c to w艂a艣nie na tym kursie w znacznej mierze opiera si臋 moja znajomo艣膰 fi艅skiego. Ale je艣li zapytacie mnie o to, czy umiem m贸wi膰 po fi艅sku to moja odpowied藕 b臋dzie brzmia艂a anteeksi, en puhu suomea. Czyli nie umiem. Ale to tylko kwestia czasu!

    Na chwil臋 obecn膮 bardzo powoli czytam fi艅skie wydanie D艂ugich Cieni, gdzie wci膮偶 jestem na cz艂onkach Klanu Cienia. Dajcie mi tak z dziesi臋膰 lat, to mo偶e do tego czasu sko艅cz臋 czyta膰 t臋 ksi膮偶k臋. 呕eby nie by艂o, D艂ugie Cienie przeczyta艂am ju偶 po angielsku, wi臋c wiem ju偶, 偶e przez wi臋kszo艣膰 ksi膮偶ki nic specjalnie ciekawego si臋 nie dzieje, ale ko艅c贸wka jest wystarczaj膮c膮 nagrod膮 za przeczytanie tej ksi膮偶ki. Nie ok艂amujmy si臋, scena w kt贸rej Jesionowe Futro grozi Wiewi贸rczemu Lotowi, 偶e pozwoli jej adoptowanym dzieciom sp艂on膮膰 w po偶arze jest jedn膮 z niewielu scen w Wojownikach, kt贸re rzeczywi艣cie s膮 ekscytuj膮ce.

rysunek z Jesionowym Futrem z Wojownik贸w. Stoi on nad wiewi贸rk膮, kt贸ra zamiast twarzy ma koci膮 czaszk臋 i si臋 wykrwawia. Jesionowe Futro delikatnie dotyka j膮 jedn膮 ze swoich przednich 艂ap. na g贸rze wielkimi literami jest napisane "DON'T YOU WANT SOME MORE" a na dole "'CAUSE I CAN FEEL YOUR LOVE"
Rysunek narysowany mi臋dzy notatkami, tekst zaczerpni臋ty z Glass Animals - Your Love.

    Wracaj膮c do tematu fi艅skiego, od czasu do czasu wezm臋 si臋 za kurs oferowany przez program erasmusowy, ale tam te偶 obecnie jestem na takich podstawach, 偶e nie ch臋tnie si臋 za niego bior臋. Ja to ju偶 wszystko umiem! Poza tym mam fi艅sk膮 playlist臋 (kt贸rej obecnie nie s艂ucham...) no i jak w mediach spo艂eczno艣ciowych napotkam jaki艣 post po fi艅sku to przynajmniej screena zrobi臋, 偶eby mo偶e p贸藕niej go przet艂umaczy膰. To s膮 takie malutkie kroczki ale niewa偶ne czy powoli, wa偶ne, 偶e do celu!

    Mo偶na by by艂o pomy艣le膰, 偶e skoro jestem w Finlandii, to nauka fi艅skiego p贸jdzie mi szybko, w ko艅cu jestem tym j臋zykiem otoczona z ka偶dej strony! Ot贸偶 sprawa wygl膮da tak, 偶e jest to przyt艂aczaj膮ce. Szczeg贸lnie gdy zdaj臋 sobie spraw臋, 偶e nie znam fi艅skiego na tyle dobrze, 偶eby w og贸le rozumie膰 co ludzie m贸wi膮. Dodatkowo wi臋kszo艣膰 ludzi potrafi tutaj m贸wi膰 po angielsku, wi臋c mog臋 si臋 dogada膰 bez znajomo艣ci fi艅skiego. Ach, no i Finowie generalnie ma艂o m贸wi膮. Autentycznie, jedyne czego potrzebuj臋, 偶eby przetrwa膰, to umie膰 powiedzie膰 moi i kiitos. Raz sp贸藕ni艂em si臋 na autobus i kierowca specjalnie dla mnie si臋 zatrzyma艂, ale kiedy przyk艂ada艂am moj膮 kart臋 autobusow膮 do czytnika to co艣 gada艂 do mnie. Sp艂yn臋艂o to po mnie jak po rybie, bo za chuja nic nie zrozumia艂em. To jak ten mem That sign can't stop me because I can't read.

gif z rozgl膮daj膮cym si臋 wok贸艂 siebie raichu

    Mam w planach nauczy膰 si臋 fi艅skiego w taki sam spos贸b, w jaki nauczy艂am si臋 angielskiego - czyli wrzucanie wszystkiego do Google T艂umacza i w ten spos贸b komunikowanie si臋 z innymi w internecie. Ju偶 nawet mam native speakera, kt贸ry by ch臋tnie tak ze mn膮 pogada艂, ale jeszcze nie napisa艂em do niej ani razu bo co chwil臋 prze偶ywam co艣 jak kot okres. A to w艂osy mi wypadaj膮, bo stresuj臋 si臋 tym, jak moi rodzice mog膮 zareagowa膰 na to, 偶e jestem trans. A to jedyne o czym my艣l臋 to wojna na Ukrainie. A teraz si臋 martwi臋 o to, czy uda mi si臋 wyrwa膰 dziewczyn臋 zanim wyjedziemy z Finlandii... Timo, b艂agam, we藕 zacznij znowu chillowa膰 bomb臋. Wszystko b臋dzie git, a jak nie przestaniesz si臋 stresowa膰, to b臋dziesz mie膰 zakola.

    Na koniec powrzucam kilka link贸w do stron, kt贸re mog膮 by膰 ca艂kiem przydatne do nauki fi艅skiego! Wi臋kszo艣膰 znam od nauczycielki fi艅skiego. Prawd臋 m贸wi膮c, wi臋kszo艣ci jeszcze osobi艣cie nie sprawdzi艂em, ale my艣l臋, 偶e mimo wszystko mog臋 si臋 nimi z wami podzieli膰!
https://www.radiot.fi/kanavat - wszystkie radia fi艅skie dost臋pne online
https://yle.fi/uutiset/osasto/selkouutiset/ - fi艅skie wiadomo艣ci
https://selkosanomat.fi/ - r贸wnie偶 fi艅skie wiadomo艣ci
https://jaamaa.edu.fi/web/site-44546/state-jurdgmbreiwe6mi/front-page - jaka艣 gra, ale szczerze nie pami臋tam o co chodzi...
https://papunet.net/_pelit/_sanatehtavat/ristikko2/app.php?lang=fi - fi艅skie krzy偶贸wki online
https://alypaa.com/yhteisot/pelit/Suomen+kieli+testi#/alku
https://www.sanakirja.fi/ - s艂ownik fi艅sko-angielski, z kt贸rego g艂贸wnie korzysta艂a nauczycielka

gif z ta艅cz膮v膮 Bijou z Hamtaro

    Pozdrawiam wszystkich cieplutko i pami臋tajcie, najlepszym sposobem na nauk臋 j臋zyka jest u偶ywanie go. Nawet je艣li zrobisz z siebie pajaca, to to i tak b臋dzie przybli偶a膰 ci臋 to coraz bardziej swobodnej komunikacji w danym j臋zyku. Pami臋tajcie, jeba膰 i si臋 nie ba膰 (to moje nowe motto 偶yciowe, potrzebuj臋 wstrzykn膮膰 je sobie w 偶y艂臋 i zacz膮膰 偶y膰 w ten spos贸b)!

PS To wcale nie tak, 偶e obecnie pr贸buje si臋 nauczy膰 jednego bardzo wa偶nego zdania po holendersku... Prosz臋 pana ale ja nie mam poj臋cia o czym pan m贸wi.

1 komentarz:

  1. Zaakceptuj膮 z czasem, 偶e jeste艣 trans, nie martw si臋! Ja ciebie akceptuj臋 za to kim jeste艣, wariacie XD
    Co do wojny - te偶 prze偶ywam i si臋 boj臋, co b臋dzie dalej �� jak nie pandemia to teraz wojna. Chc臋 艣wi臋tego spokoju!!!

    OdpowiedzUsu艅